Grafické návrhy webových stránek, aplikací a e-shopů
Nabízím návrhy webových aplikací, webů a e-shopů, tvorbu wireframů v AXURE a prototypování.
Důvody proč mít kvalitní návrh
Návrhy webu dělám již více jak 12 let. Od začátku mi šlo o skloubení uživatelských a obchodních cílů webu. Jinak řečeno, kvalitní návrh zajišťuje, aby návštěvníci dělali to co chcete, a web jim nekladl žádné překážky. Umím vytvořit UX design webové stránky tak, aby úspěšně vedly návštěvníky k akci. Weby jsou uživatelsky vstřícné a návštěvníci se na nich dobře orientují. Nabídněte návštěvníkům kvalitní design bez překážek.
Prioritní úlohou designu na webu je však nesoustředit se na líbivou formu, ale na tzv. informační design, interakční a user experience design.
Jak postupuji
Návrh webu není líbivá grafika. Každý design včetně toho webového musí být funkční. Na internetu jsou tisíce stránek nabízejících podobné služby a návštěvník, který rychle nenajde to, co hledá, a bude bloudit, přejde ke konkurenci.
Jedině grafické návrhy webových stránek, které sledují user experience design, jsou přehledné, dokonale plní svou funkci a jsou uživatelsky vstřícné budou úspěšné. Návrh webu a User experience design je multidisiplinární obor.
Nejdříve zjišťuji základní informace
- Cíle webu / e-shopu – obchodní a uživatelské cíle.
- Cílové skupiny (někdy jich bývá více) / persony – běžný typický zákazník.
- Vaše konkurence – jejich silné / slabé stránky.
- Vývoj trhu – zjišťuji zda roste, stagnuje, dochází k inovacím.
- Jaký je rozhodovací proces – jak dlouho trvá a jak zhruba typicky vypadá?
- Jaké jsou vaše výhody pro zákazníky oproti konkurenci a SWOT analýza.
- Jaká je historie webu?
- Jaké nástroje (Google analytics, Collabin atp.) se používají k měření chování uživatelů na webu a jaké jsou statistiky?
- Jaké marketingové kanály (srovnávače zboží, soc. sítě, a zda se využívá např. blog, newsletter atp.) co funguje dobře / špatně?
- Co funguje na webu dobře? Které jsou to stránky?
- S jakým obsahem (zbožím) bude pracováno a kolik času se věnujete jeho zpracování měsíčně. Ano před samotným návrhem webu je potřeba mít hotové texty hlavních typových stránek. Bez obsahu je sice možná tvorba webu, nikoliv však jeho odpovědný návrh.
- Jak často a kde se obsah mění? Jaké jsou jeho typy a varianty (např. u produktů e-shopu).
- V případě webu se ptám na vše ohledně služeb.
- V případě e-shopu se ptám na vše ohledně produktů.
- Jaké jsou prvky důvěryhodnosti? Historie, certifikáty, lidé ve firmě, kamenná prodejna, recenze, atp. Další důležité prvky: poradna, slovník pojmů, návody a doporučení, spolupráce s médii, videa, spolupráce s osobnostmi, komunity a partneři, eventy, výstavy, exhibice, atp.
- Jsou nějaké restrikce a omezení?
Na začátku je koncept
Nejdříve je tedy nutno provést analýzu cílů webu a definovat cílovou skupinu návštěvníků, persony a avatary typických zákazníků, kteří by na stránky měli chodit.
Z těchto důvodů, i když se to na první pohled nezdá, návrh webu jde až po zpracování analýz, jejich vyhodnocení, analýze klíčových slov a sepsání obsahu důležitých stránek. Konečný grafický vzhled webu přichází na řadu až jako poslední.
Potřebuji, než začneme, od vás vědět co od webu očekáváte a komu má být web určen (kdo bude návštěvníkem respektive zákazníkem a co na nich bude nejčastěji hledat). Díky tomu, lze stanovit jakým směrem a na základě jakého konceptu se bude ubírat další vývoj stránek.
Koncept je nejdůležitější částí celého projektu a odvíjí se od něj nejen celá informační architektura – struktura webu, ale i členění menu i design a funkce webových stránek.
Seznam požadavků
Na začátku každého projektu sestavíme seznam co by web měl dělat a obsahovat. Skládá se z vašich požadavků, mých doporučení a věcí, které by na každém webu neměly chybět. Jsou to například stránka o nás, která je hodně důležitá pro důvěryhodnost webu, kontakt proto, aby vás zákazníci oslovili atp.
Zde začíná vznikat základní představa – koncept webu a první nákresy.
Hierarchický model uspořádání
Hierarchické uspořádání neboli informační architektura se týká strukturování informací a obsahu, který je založen na logickém a sofistikovaném konceptu navigace a do značné míry souvisí i s designem uživatelské vstřícností webových stránek. V praxi hierarchický model vypadá jako textový nebo grafický soubor, kam zakreslujeme odkud kam povedou odkazy. Jak se bude navigace větvit a jaké filtry se budou používat (zde důležitou roli hraje také SEO analýza klíčových slov a jejich hierarchická klasifikace). Díky tomu navrhneme nejlepší způsob jak zajistit, aby se návštěvník na webu neztrácel a vždy rychle našel to co hledal. Aby ho web vedl – navigoval k tomu co na něm chce udělat.
Zde začíná vznikat uspořádání menu – navigace webu a první podstránky a vstupní stránky – landing pages.
Hrubý model – wireframre
V dalším kroku sestavujeme hrubý model webových stránek neboli takzvaný wireframe. Slouží k navržení nejvhodnějšího rozložení prvků po stránce (tzv. layout). Spolu s informační architekturou má klíčovou roli pro použitelnost stránek neboli uživatelskou vstřícnost.
Zde začíná vznikat rozložení webu – layout webu s rozložením jednotlivých prvků na webu.
Doladění grafického vzhledu
Konečně, když je vše připraveno (včetně profesionálních fotografií), lze vytvořit od skici grafický návrh, a doladit barevný vzhled tak, aby odpovídal firemním (korporátním) barvám. Zvolíme vhodnou velikost a druh základního textu a textu pro nadpisy. Zároveň grafiku přizpůsobujeme, pro návštěvníky (cílovou skupinu), kterou má web nejvíce oslovit. Všechny zde zmíněné kroky dohromady nejsou samoúčelné a vyjadřují cíl a účel prezentace.
Zde vzniká grafický vzhled webu – doladěný o webovou grafiku líbící se cílové skupině webu.