ikonka šipky nahoru

Co je A/B testování

pokud je potřeba zjistit, která z variant řešení nějakého prvku na webu nebo e-shopu přináší lepší výsledky, může se použít metoda tzv. A/B testování. Je to metoda optimalizace webových stránek za cílem zvýšení konverzního poměru (tj. zvýšení pravděpodobnosti odeslání poptávky nebo objednání nějakého zboží) neboli CRO z anglického Conversion rate optimisation.

Jak A/B testování probíhá?

Máme nějaký nápad, o kterém si myslíme, že zlepší web, jeho výkon a efektivitu.

Stanovíme si nulové hypotézy (H0). Nulová hypotéza je v podstatě zápor našeho nápadu. Definujeme si pracovní hypotézu H1 (co náš nápad udělá s efektivitou webu). Porovnáváme dvě i více variant. Klasicky se ptáme: vedou změny k lepším výsledkům? Pokud ano – a je více variant – která z nich je nejlepší?

Vytvoří se dvě varianty nějakého prvku na stránce varianta A a varianta B např. u newsletteru (umí to např. Mailchimp), nebo stránky s produktem, úvodní stránky, stránky košíku atp. Obě varianty se více či méně liší. Odlišit je můžeme nejen obrázkem, ale i textem; jeho velikostí, odlišným nadpisem, barvou tlačítka atp.

Pokud máme připravené stránky pro A/B testování zajistí se, aby se každá z variant zobrazila přesně polovině návštěvníků. K tomu pomáhá Google optimize (dříve Google website optimizer). Jeden návštěvník vidí vždy jen jednu variantu a žádného testování si tedy nevšimne.

Co porovnáváme?

Pro vyhodnocení (např. u vyhodnocení PPC nebo newsletteru) měříme a porovnáváme CTR (% míra prokliku = počet prokliků / počet zobrazení * 100)  a konverzní poměr (% konverzní poměr = počet zkonvertovaných návštěvníků / počet návštěvníků * 100).

K čemu A/B testování je?

Nicméně pokud získáte dostatečné množství lidí na váš web nebo e-shop můžete data použít k vyhodnocení. Ze statistik vám vyjde, která z variant je výnosnější (má větší konverzní poměr). Tu pak použijete a vyděláte víc.

Kdy je vhodné A/B testování použít?

  • Pro weby s velkou návštěvností.
  • Pro weby s častými konverzemi.
  • Vhodnější je pro e-shopy.
  • Pokud je návštěvnost malá, lze ji navýšit PPC reklamou.
  • Často je lepší zvolit průzkum „bojem“ – použít jinou metodu uživatelského testování.

Na co si dát pozor

  • Test musí běžet nějakou dobu – minimálně jeden měsíc.
  • Důležité je dát pozor na chyby druhého stupně – kdy získáme falešně pozitivní/negativní výsledky – to se právě děje i díky A/B testu na webu s nízkou návštěvností. Můžeme chybně zamítnout nulovou hypotézu, protože naše interpretace je na základě analýzy nedostatečných dat.
  • Čím více variant porovnáváme, tím potřebujeme větší návštěvnost a více času pro získání validních dat pro naši analýzu.